Uusimmat kommentit

Hyvä tarina ei kuole koskaan

Muutos on päällä ja seminaareja siitä tarjolla tukuttain. Media-alalla kärvistellään kuin missä tahansa vanhassa teollisuudessa, kun muutos koskettaa lopulta myös graafista tuotantoa. Se on elänyt rauhassa vuosisatoja. Nyt media vapautuu painokoneista ja analogisesta jakelusta, kuten eräs puhuja hyvin kiteytti. Kuka tahansa ihminen voi tavoittaa kenet vaan – vaikka miljoona muuta pelkästään omalla blogillaan. Mieleen hiipi kuitenkin piru: mitä tällä kaikella erinomaisella teknologialla ja miljoonalla kontaktilla tekee, jos ei ole mitään sanottavaa?

Ihmisyhteisö syntyi tarinan ympärille. Siksi hyvä tarina ei kuole koskaan, vaikka esittämistavat ja -välineet muuttuvat. Ympäristö on täynnä tapahtumia, juoruja ja mielenkiintoisia ihmisiä, joista riittää raportoitavaa, kerrottavaa ja myytävää. Lehdet syntyivät taistelemaan, ajamaan asiaa, tuomaan esiin ihmisten toiveita, haaveita, tavoitteita. Entä nyt? Kohderyhmien ja sisältöjen merkitys kasvaa – tarvitaan uusia konsepteja, sanottiin. Ja: perustarpeet eivät muutu, on yhdistettävä tavara ja ihmiset, tehtävä rahaa. Mikä on tämän ajan tarina? Meidän tarinamme, joka koskettaa ja innostaa?

(Jälkiruokanen 16.5.2014)