Uusimmat kommentit

Metsäjätti ja Suomen etu

TEATTERI

 

Metsäjätti Kansallisteatterin 
Willensaunassa. Jani Karvinen, Pirjo Määttä ja Heikki Pitkänen Metsäjätissä.

Metsäjätti tuo suuret ilmiöt lähelle – maailma on muuttumassa ja yksilöt jauhautuvat. Kansallisteatterin Metsäjätti pohjautuu Miika Nousiaisen kertomukseen Törmälästä, joka joutuu vaikeuksiin maapalloistumisen myötä: vaikka ihmiset tekevät työnsä erinomaisesti, mikään ei auta.

Aleksis Meaneyn ohjaama näytelmä kuvittaa Suomen elintason ”puujalan” romahdusta. Toinenkin tukijalka, elektroniikkateollisuus, on kokenut saman. Aihe on suoraan otsikoista. Metsäjätin menestys onkin eri asia kuin Suomen etu. Ennen teollisuus tuotti vientiartikkelit. Nyt se siirtyy kehittyviin maihin, missä ovat markkinat. Entä miten jätti-ilmiöiden siirtyminen Kansallisteatterin Willensaunaan onnistuu? Erinomaisesti.

Kolme näyttelijää, Jani Karvinen, Pirjo Määttä ja Heikki Pitkänen tuovat ihmiselämän traagiset ja koomiset piirteet näyttämölle metallimusiikin säestyksellä. Raskas rock jysäyttää tämän ajan kohtalonsinfonian tahdit. Jännite syntyy nuoruudenystävistä, joista toinen jäi tehtaaseen ja toisesta tuli johtaja metsäjättiin. Onko ihmisyyden ja tuotannon jännitteestä löydetty uutta – vai kierrytäänkö marxilaiseen saarnaan luokkataistelusta? Onko valta siirtynyt Suomessa valtiolta yrityksille? Ei: valtaa käyttävät markkinavoimat.

Markkinoiden pakko ei vain tuhoa vaan kääntää suunnan. Kehitykseen voi vaikuttaa. Tarina muuttuu ihmisyyden ylistykseksi. Intiimi näyttämö tuo näyttelijät lähelle, katsoja tuntee muutoksen kourissa kiemurtelevien tuskan.Herkkä Jani Karvinen on työläinen, joka olosuhteiden pakosta jätti tekemättä, mitä syvimmältään halusi – pakko saa hänet uudistumaan. Yksilö murtautuu ulos luokastaan.

Heikki Pitkänen on köyhyydestä opintoputkessa noussut – edessä metsäjätin optio-ohjelma, mutta inhimillisyys voittaa rahan houkutuksen. Pirjo Määtän kaksoisrooli armottomana saneeraajana ja lasta odottavana nuorena rouvana tuo kaksi hämmästyttävän erilaista persoonaa vuoron perään näyttämölle.Hienoa ammattityötä.

Näytelmä herättää toivon. Ihmisyys tulee syvemmältä kuin yhteiskuntaluokasta, johon koulutus ja elämänkohtalot veivät. Luova voima ylittää luokat ja markkinoiden lait. (Syksy 2013)