Uusimmat kommentit

Äiti Teresan talousteoria

Ajattelu lähtee usein siitä, ”millaiset elämän edellytyksen tarjotaan” – siis kuka tarjoaa? Miten miljoona vähempiosaista voidaan saada mukaan yhteiskuntaan, toteuttamaan oman elämänsä sisältöä, antamaan panoksensa, vaikka vähäisen? Miten luodaan yhdessä viranomaisen ja vapaaehtoistahojen, mutta myös markkinoiden kanssa maailma, jossa on paikka jokaisella – ja mahdollisuus tehdä työtä?

Holhous on ihmisarvoa alentavaa ja avustus äärimmäinen keino. Äiti Teresa opetti minulle Kalkutassa: meidän on aamuisin, ennen kuin lähdemme Kalkutan kadulle kohtaamaan köyhiä, rukoiltava, että olisimme sen arvoisia että voimme auttaa puutteessa olevia veljiämme ja sisariamme, jotta he voiivat nousta jaloilleen ja kulkea itse. Tämä on minun talousteoriani: ihmisen täytyy saada kulkea itse. Me autamme (=yhteiskunta, järjestöt, lähimmäiset, mutta myös markkinat) maahan sortuneen jaloilleen, jotta hän voi kulkea itse, pystypäin, ihmisen kaikilla oikeuksilla ja velvoilisuuksilla varustettuna huolimatta puutteistaan verrattuna keskivertoon.

Oletteko huomanneet kuinka köyhissä maissa kaikki ovat kauppiaita, vaikka myytävänä olisi vain yksittäisiä savukkeita? Se kertoo, että ihminen tietää, miten päästä eteenpäin. Ei nojautumalla hyväntahtoiseen holhoukseen vaan pääsemällä siitä irti. Tätä ajattelua vastaan on se vallitsevan ajattelun hegemonia, joka on tehnyt meistä kaikista huollon kohteita. Siksi Suomi on sortumassa. Näin ei voi jatkua, näin ei voi pilkata ihmisarvoa.

Tästä syystä korostan työtä, vaikka vähäistä, ja perustuloa/negatiivista tuloveroa auttamiskeinona siihen. Ihminen nousee jaloilleen, pääsee antamaan panoksensa markkinoiile, on pian osa toimivaa yhteiskuntaa. Näin tämä joukko alkaa pienetä, vaurastua, voida hyvin. Tämä on nähty jo tapahtuvan Aasiassa ja pian se tapahtuu Afrikassa.

Vastaa